isazadeh
12 آذر 1401 - 10:41

نگاهی به خبری‌ترین شبکه رادیو در ۲۹ سالگی؛ زمان پخش آگهی‌های بازرگانی کاهش پیدا کرد

شهاب تالی مدیر رادیو پیام و آوا در ۲۹ سالگیِ تأسیس خبری‌ترین شبکه رادیو به این نکته اشاره کرد که تغییرات در برنامه‌های رادیو پیام موجب رضایت بیشتر مردم و افزایش مخاطب این شبکه رادیویی شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ رادیو پیام را به خبر و اطلاع‌رسانی در مجموعه رادیو می‌شناسند. 29 سال قبل برای اولین بار موجِ این رادیو به آنتن رسید و به دلیل پوشش کامل اخبار سراسری ایران و حتی موسیقی‌‌های شاد و با نشاط و اعلام وضعیت ترافیک‌ راه‌ها در بین اقشار مختلف ایرانی طرفداران بسیاری دارد.  برنامه‌های رادیو پیام به 6 بخش سحرگاهی، صبحگاهی، نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و شبانگاهی تقسیم می‌شود.

با توجه به سالگرد تأسیس شبکه رادیویی پیام که مصادف با 12 آذرماه است با مهدی شهاب تالی مدیر شبکه رادیویی پیام و رادیو آوا گفت‌وگویی داشتیم.  شهاب تالی که پیش از این به مدت 7 سال مدیر کل اخبار صدا، مدیریت خبر رادیو را برعهده داشته و با توجه به تجربیاتش به عنوان مدیر رادیو پیام منصوب شده درباره حضورش در این شبکه رادیویی و روز تأسیس رادیو پیام به خبرنگار تسنیم گفت: زمانی که به مدیریت شبکه پیام منصوب شدم با بررسی کنداکتور پیام متوجه اشکالاتی شدیم که دلایلی برای کوچ برخی از مخاطبان به سایر رادیوها بود.

رادیو , صدا و سیما ,

او تأکید کرد: یکی از مشکلات به طولانی بودن برنامه‌های تولیدی شبکه پیام برمی‌گردد که بیشتر جنبه سیاسی داشت. کنداکتور شبکه پیام شبیه شبکه‌های تولیدمحور شده و این روند مورد علاقه مخاطبان نبود و شبکه رادیویی پیام را از آن حالت اطلاع‌رسانی که مأموریت اصلی آن است، خارج کرده بود.

جایگزینی برنامه‌های کوتاه به جای برنامه‌های طولانی

مدیر رادیو پیام تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده در نخستین اقدام، برنامه‌های کوتاه را مانند پیام طبیعت، پیام زندگی، پیام سلامت، پیام پلیس و ... که زمان پخش آنها حداکثر یک دقیقه و سی‌ثانیه است، جایگزین  برنامه‌های طولانی کردیم. از طرفی چون موسیقی به خصوص موسیقی شاد جایگاه خوبی بین مخاطبان دارد و همچنین به دلیل اینکه مردم در زندگی روزمره خود درگیر مسائل مختلفی‌اند، تأکید شبکه بر پخش موسیقی شاد است. بنابراین تهیه‌کنندگان موظف شدند که در هر 15 دقیقه حتماً دو موسیقی با کلام پخش کنند.

پخش 250 قطعه موسیقی در روز

مهدی شهاب تالی همچنین گفت: سال گذشته در روز حداکثر 150 قطعه موسیقی باکلام از رادیو پیام پخش می‌شد در حالی که هم اکنون روزانه بیش از 250 موسیقی از رادیو پیام پخش می‌شود.

کاهش زمان پخش آگهی‌های بازرگانی در رادیو پیام با موافقت رئیس صداوسیما

شهاب تالی در ادامه درباره رویکرد جدید خود در رادیو پیام گفت: با توجه به درخواستی که از رئیس سازمان صداوسیما داشتیم که با موافقت ایشان نیز روبرو شد، پخش آگهی بازرگانی را از سه دقیقه به دو دقیقه و نیم در طول 15 دقیقه کاهش دادیم، زیرا پخش آگهی بازرگانی به مدت طولانی باعث رنجش مخاطبان و عدم توجه آنها به  شبکه پیام بود.

پخش حدود 50 نرم خبر در طول روز

وی اظهار داشت: با توجه به مأموریت  و وظیفه اصلی شبکه پیام که اطلاع‌رسانی است، حدود 40 – 50 خبر مکتوب در طول یک شبانه‌روز تهیه و تنظیم و پخش می‌شود که اغلب خبرهای کوتاه و نرم خبرند، این اخبار علاوه بر اخباری‌اند که معاونت سیاسی هر 15 دقیقه به مدت 3 دقیقه پخش می‌کند.

 

تحول اساسی در بخش شبانگاهی رادیو پیام

شهاب تالی یکی دیگر از تغیرات در رادیو پیام را در سال جاری، تغییر اساسی در بخش شبانگاهی این رادیو اعلام کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در فرهنگ و سبک زندگی مردم به وجود آمده، ضروری به نظر می‌رسید که تغییراتی در این بخش که سالیان طولانی به صورت مجری- مؤلف اجرا می‌شد، به وجود آید با هماهنگی معاونت سیاسی و معاونت صدا، چهار بخش خبری ( 22:15 – 22:45 – 23:15 – 23:45 به شیفت شبانگاهی رادیو پیام اضافه شد و تقریباً همه بخش‌های شبکه پیام یک‌دست شد و به وظیفه و مأموریت اصلی خود نزدیک شد.

افزایش مخاطبان درپی تغییرات در برنامه های رادیو پیام

مدیر رادیو پیام با اشاره به اینکه در جدول پخش قبلی، آگهی بازرگانی بلافاصله بعد از خبر پخش می‌شد، بیان کرد: در روند جدید شبکه و برای جلب رضایت بیشتر مخاطبین بین خبر و آگهی بازرگانی فاصله‌ای سه دقیقه‌ای گذاشته‌ایم که موسیقی با کلام پخش می‌شود؛ یعنی در واقع سه دقیقه خبر و پس از آن پخش موسیقی با کلام و آن دو و نیم دقیقه آگهی بازرگانی و دوباره مجدداً موسیقی باکلام و سپس آیتم‌های شبکه، پیام سلامت، پیام تغذیه سایر پیام‌ها را در کنداکتور داریم که از کارهای جدیدِ انجام شده در شبکه به شمار می‌رود. بنابراین جدا کردن پخش خبر از آگهی بازرگانی و پخش موسیقی بین این دو آیتم باعث شده تا مخاطبین طبق نظرسنجی اخیر که در فصل تابستان انجام شد یک درصد نسبت به فصل گذشته افزایش داشته باشند که در طول دو سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 894492